Thursday, January 20, 2011

Tazkirah Hari Ini (T.H.I.)


MENGAPA HARUS BERSEDIH..!?


Kawan-kawan.
Allah benar janjiNya. Yang hilang tak bermakna binasa. Yang pergi tak bermakna hilang segala. Cuba kita hitung, banyak mana yang telah Allah ambil dari kita, dan banyak mana pula yang telah diberikan kepada kita..Lihat sekelilingmu.. betapa banyaknya nikmat yang telah Allah beri.!

"Dan Ia telah memberi kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang kamu hajati. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya lagi sangat tidak menghargai nikmat Tuhannya". (14:34)

Mata, telinga, mulut, tangan, kaki, dan sebagainya. Harta yang melimpah ruah. Keluarga yang bahagia. Saudara-mara, rakan-rakan. Ape lagi yang kurang?? Tiada apa bukan?..maka nikmat Allah yang manakan yang kamu dustakan?..
Dan apabila musibah menimpa, Allah cuma tarik sedikit sahaja dari karuniaNya. Mengapa harus berdukacita?? Mengapa harus bersedih?? Mengapa harus mempersalahkan semua?? Bukankah apa yang menimpa kamu itu petanda untuk Allah mungkin menggantikannya dengan sesuatu yang lebih baik? Tidak mustahil bagi Allah untuk menarik sesuatu dan menggantikannya dengan sesuatu yang lebih baik. Berlapang dada,bersangka baiklah kamu dgn Allah, nescaya Allah berikan yang terbaik untukkamu.

"Dan ketika datang utusan-utusan Kami kepada Nabi Lut, ia merasa dukacita dengan kedatangan mereka, dan merasa tidak terdaya untuk mengawal mereka (dari gangguan kaumnya); dan (setelah melihatkan halnya yang demikian), utusan-utusan itu berkata: “Janganlah engkau takut dan janganlah berdukacita, sesungguhnya kami akan menyelamatkanmu dan keluargamu (serta pengikut-pengikutmu) – kecuali isterimu, ia adalah dari orang-orang yang dibinasakan".(29:33)

Kawan-kawan..
Kadang-kadang kita merasa dukacita kerana beban hidup yang terlalu banyak. Penyakit yang menimpa. Tapi cuba kawan-kawan fikir. Apakah masalah yang lebih besar di dunia ini selain dari berdepan dengan hasutan syaitan dan iblis? Syaitan. Yang sentiasa mengajak kita melakukan kejahatan, melakukan maksiat. Itulah masalah yang paling besar. Tapi sedar tak kita?? Tak kan?? Pernah ke kita sedih kerana hasutan syaitan?? Hurm…

Oleh itu kawan-kawan, anggaplah segala masalah yang datang itu hanyalah asam garam kehidupan. Masalah yang kita lalui itu mematangkan jiwa kita, mematangkan akal kita, mematangkan peribadi kita. Akhirnya, orang yang sudah melalui banyak masalah, akan menjadi manusia yang tenang, kerana dia rasa lapang dengan segala masalah yang pernah dihadapi.

Jadi, yakinlah dengan Allah. Kita hanya mampu berusaha, dan selebihnya biarlah Allah yang menentukan.

Dari hati ke hati,
 Penolong KK.

1 comment:

  1. "Dan jgn kamu merasa lemah mahupun bersedih hati kerna kamulah yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang yang beriman"
    (3:139)

    ReplyDelete

orang gembira!