Monday, February 28, 2011

pELanGi...


"Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari,
DIA datangkan petir dan kilat.
Kita menangis dan tertanya-tanya ke mana hilangnya matahari,
rupa-rupanya Allah hendak memberi kita pelangi"

 cantik bukan???
semua yang diciptakanNYA itu indah...
termasuk kita semua yg punyai akal yang hebat...
begitu teliti DIA mencipta segalanya...
tepuk dada, tanya iman kamu...
'sihatkah kamu hari ini'???
'cukup makankah kamu hari ini'???
'tenangkah kamu hari ini'???
---kte refleks pada diri---
sesungguhnya manusia itu tidak pernah puas...
sentiasa inginkan lebih...
sentiasa mahu apa yang nalurinya inginkan...
tidakkah kamu sedar???
udara yang kita hirup ini...
penyambung nyawa...
kurniaan NYA...
pemberian dari Allah...
tidak kah kamu bersyukur???
hidup ini indah,
indah lagi sekiranya kita...
semaikan benih-benih ketaqwaan kepadaNYA...
indah lagi sekiranya kita...
sentiasa memanjatkan kesyukuran ke hadratNYA...
indah lagi sekiranya kita...
gunakan nikmat yang ada dengan sebaiknya...
setiap langkah...
setiap laku...
setiap kata...
semuanya akan dicatat...
tinggal untuk dikira kelak...
persoalannya...
mampu kah kamu mampu menjadi seperti pelangi???
yang indah menghiasi bumi...
dan kamu...
menghiasi syurga tertinggi...













*~pkk~*

Tazkirah Hari Ini (T.H.I.)

RAMA-RAMA VS WANITA

Melihat gelagat rama-rama membuatkan ramai orang menjadi suka, ceria dan terpesona. Ramai yang akan tersenyum melihat kecantikan rama-rama. Ia mengindahkan alam dan menyempurnakan sekuntum bunga. Pasti ada yang tidak kena jika ada bunga yang tidak dihinggapi rama-rama.

Ramai yang akan tertarik untuk menangkap rama-rama apabila melihat ia terbang berkeliaran di udara. Kecantikan rama-rama terletak pada warna dan corak sayapnya. Akan tetapi kecantikannya tidak akan kekal jika banyak tangan yang menyentuhnya.

Warna dan corak rama-rama pasti akan melekat pada jari jemari apabila kita menangkapnya. Selepas itu tiada sesiapa yang akan tertarik padanya lagi. Keindahan rama-rama telah hilang untuk dikagumi.

Rama-rama ibarat wanita. Wanita indah untuk disentuh, tetapi nilai dirinya akan merosot setiap kali ada tangan-tangan kotor mencemari tubuhnya. Harga diri dan maruah mudah tercemar jika tidak dijaga dengan sempurna.

Begitulah wanita. Kecantikan wanita bagaikan rama-rama yang terbang membawa keindahan corak pada dirinya. Ia akan membuatkan lelaki mudah tertarik pada wanita. Tetapi untuk menjaga harga diri seorang wanita, bukanlah dengan membiarkan kecantikannya disentuh, dipegang oleh semua yang tertarik padanya. Biarlah kecantikan pada wanita itu diperolehi melalui jalan yang diredhai Allah.

Wanita harus menjaga harga kecantikan dan keindahan seorang wanita menurut ketentuan dan panduan yang Allah ajarkan di dalam al-Quran yang telah di sampaikan oleh RasulNya. Hanya dengan menuruti perintah Allah, kemuliaan, harga diri, kecantikan, dan keindahan seorang wanita akan terjaga dan terpelihara.

Daripada Anas, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud :

"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai." [Hadis Riwayat Ahmad]

Alangkah mudahnya jalan yang Allah hamparkan kepada seorang wanita untuk masuk Syurga Allah. Antaranya menjaga kehormatan diri setelah mendirikan solat dan berpuasa. Apabila telah tiba jodoh pertemuannya, maka taatilah suami dan mereka dimuliakan Allah dengan memberi keistimewaan untuk masuk Syurga dari mana-mana pintu yang dikehendakinya.



I.M.P.O.R.T.A.N.T.

Latest Update : Yana.
Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh.
Setelah sekian lama sunyi,akhirnye dapat jgk some updates Yana..
kali ini kk dapat drpd Yana sndiri..

Alhamdulillah,Yana gtaw dye da boleh bjalan2 cam biase..mybe ad saket ckit2..
pastu,Yana kena pakai philadephia collar neck selama 3bulan,then baru bleh tukar kpd soft collar neck.
so,sempat lah klau ade kawan2 nk tgk nye kt Mesir nt..Yana pesan,tngu dan lihat j lah..

Selain itu,Yana turut berasa terharu sgt2 dgn sokongan dan doa2 drpd ikhwah akhawat sekalian..(peace Yana.!).
Doa2 dan ucapan selamat drpd kalian lah yg mmberi smangat kpd Yana utk menguatkan diri mengharungi musibah yg melandanya serta rakan2 yg laen.
Yana jgk mngalami sdikit trauma krana dia yg memandu kereta smsa excident berlaku..so,pohon jasa baek kalian supaya dpt same2 mmberi smangat kpd Yana.

Akhir kalam,smoga kita dpt teruskan berdoa mintak Yana cepat sembuh mentally n physically..ketika mngalami musibah begini lah,bantuan dan suntikan moral drpd rakan2 amat penting wlau kpd sesiapa pun..smoga kita semua dapat kembali ke Mesir dan belajar dlm kelas GroupC yg kita rindui dlm kdaan selamat,aman dan sejahtera. Sama-sama kita doakan..amin.

~KK~

Wednesday, February 23, 2011

K.A.R.Y.A. K.I.T.A.



JAWATAN ITU

Oh Jawatan,
Engkaulah madu,engkaulah racun.

Oh Jawatan,
Kerana engkau aku berjasa,
Atau mungkin aku binasa.

Oh Jawatan,
Kerana engkau aku dijulang,
atau mungkin aku dibuang.

Oh Jawatan,
Akhirat kelak punca penyesalan,
Maka,waspada akan mu bukan kerugian.
                                                                                 
~ AmirIsmail ~
23022011
0236am
Villa Coklat
Kota Bharu ,Kelantan

PUISI JAWATAN ITU


 "same2 mengambil iktibar drpd apa yang berlaku di Tunisia dan Mesir serta negara sekitarnye yg akan menyusul insyaAllah, thadap pemerintah yg ZALIM dan menyalah guna kuasa..."

p/s - tangan gatal buat puisi..hahaha.~

tunda2....

rasenye sume dah maklum ni...
tapi xpe...
nak post jugak...
ni diambil dari..
http://www.medicmesir.com

Post Ops Piramid : Peperiksaan dan Kuliah Tanta University

Salam,

Sukacita dimaklumkan bahawa, Dekan Tanta University, Prof Dr Mohsen, baru menghubungi UmmiMM dan dimaklumkan makluman terkini mengenai kedudukan peperiksaan dan kuliah untuk pelajar di Tanta University.

PERTAMA: Peperiksaan pertengahan tahun ditunda dan akan dilaksanakan sebelum Peperiksaan Akhir Tahun. Bermakna, peperiksaan pertengahan tahun akan bermula June 2011 dan diikuti terus dengan peperiksaan akhir tahun dan selepas 2-3 minggu diikuti dengan peperiksaan ulangan (dhur thani).

KEDUA: Pelajar perlu bersedia untuk TIADA cuti musim panas.

KETIGA: Kuliah akan bermula pada 15hb Mac 2011.

Maaf, ini adalah setakat hari ini, setelah perbincangan pihak tertinggi Malaysia dan Mesir. UmmiMM juga mohon maaf kerana terpaksa memaklumkan makluman ini mendahului pihak kerajaan kerana terlampau banyak panggilan telefon mengenai perkara yang sama untuk dijawab, terutamanya dari ibubapa.

Harap maklum.

Salam sayang,
ummiMM
 
p/s: kepada sume yang telah bertungkus lumus study...jgn bimbang ye...anggaplah ia sebagai 1 step untuk kamu lebih ke hadapan...untuk final trus..!hehe..truskan usaha anda..!

Tuesday, February 22, 2011

pEcaH pErUT..

assalamualaikum semua..!
sedang masing2..
memecahkan kan keringat..
membanting tulang..
untuk menelaah...
ape kate..
kte rehat kejap..
santai kan diri...watch this..!^_^
video

PERHATIAN..!

Assalamualaikum warahmatullah..

PERHATIAN..!
kepada semua pelajar-pelajar yang menuntut di MESIR amnya...
dan ahli groupC khususnya...
sila ambil perhatian..
dimana kita semua dikehendaki mengisi borang pendaftaran pelajar...
sila klik pada link di bawah ye..
minta tolang sebar-sebarkan...
http://jpt.mohe.gov.my/mesir/stdinfo/laman.php
 

Monday, February 21, 2011

Sunday, February 20, 2011

I.S.U S.E.M.A.S.A

Bismillahirrahmanirrahim..

sedeh,sayu,bersemangat bile tgk video nh..
sape2 lemah smangat jgn tgk eh..huhuhu..~
video


~KK~

I.M.P.O.R.T.A.N.T.

Latest Update tentang Yana.
 
Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh.

Khamis lepas yana buat ct scan, doc kata dia takde patah apa2.
Mula2 doc suspect ada fracture kat lower c6, tapi malam tu (dlm kul 9pm) doc cakap takde pun, cuma ada sublaxation kat situ(between c5 and c6), bahagian kanan.
So yana tak perlukan apa2 procedur lain melainkan kena pakai philadephia colar untuk long term (berbulan jugak la). Tapi nanti yanna boleh je bergerak macam biasa..

sumber : Dila Idrus

p/s- mohon doa berterusan drpd sahabat2 sekalian kpd yana..moga yana cepat sembuh dan sihat seperti biasa,InsyaAllah,amin..

~KK~

Friday, February 18, 2011

SENDA PERAK...v(^_^)v

assalamualaikum warahmatullah...

ape kabo sume???
penat study???hehe...
oke2...
rehat jap...
moh kte tengok ni kejap ye...
video

okeh2...
hehe..
slamat study sume...!
smoga bertemu kte di tanta lagi..!!^^

Tazkirah Hari Ini (T.H.I.)

 CINTA TIDAK SEMESTINYA DIMILIKI


Kisah 1:


Lelaki ini adalah think tank di dalam Perang Khandaq.
Di Madinah, seorang muslimah telah mengambil hatinya…
Bukan sebagai kekasih..tetapi sebagai pilihan hati.
Pilihan menurut perasaan yang halus dan suci..pilihan untuk dinikahinya.
Tetapi Madinah adalah tempat yang asing baginya.  Madinah memiliki adat, bahasa, dan wajah-wajah yang belum begitu dikenalinya.  Pemuda itu berfikir, melamar seorang gadis tempatan tentu menjadi urusan yang pelik bagi seorang pendatang.
Mestilah perlu ada seorang yang akrab dengan tradisi di Madinah berbicara untuknya dalam khithbah…
Maka pemuda ini menyampaikan isi hatinya kepada sahabat Ansar yang dipersaudarakan kepadanya, Abu Dharda’.
“Subhanallah, walhamdulillah ..”, girang Abu Dharda’ mendengarnya.
Maka setelah dilakukan segala persiapan, beriringanlah kedua sahabat itu menuju ke sebuah rumah di penjuru kota Madinah.
Rumah seorang wanita yang solehah lagi bertaqwa.
“Saya adalah Abu Dharda’ dan ini adalah saudara saya, Salman seorang Parsi.  Allah telah memuliakannya dengan Islam dan dia juga telah memuliakan Islam dengan amal dan jihadnya.  Dia memiliki kedudukan yang utama di sisi Rasulullah SAW, sehingga baginda menyebut beliau sebagai ahli baitnya.  Saya datang untuk mewakilisaudara saya ini melamar puteri anda untuk disunting”, fasih Abu Dharda’ menutur bicaranya.
“Adalah satu penghormatan bagi kami menerima anda berdua, sahabat Rasulullah yang mulia.  Dan adalah penghormatan bagi keluarga ini bermenantukan seorang sahabat Rasulullah yang utama.  Akan tetapi hak menerima ini sepenuhnya saya serahkan pada puteri kami”.  Tuan rumah memberi isyarat ke arah hijab yang di belakangnya sang puteri menanti dengan penuh debaran.
“Maafkan kami kerana terpaksa berterus terang”, kata suara lembut itu.  Ternyata sang ibu yang berbicara mewakili puterinya.  “Tetapi kerana anda berdua yang datang, maka dengan mengharap redha Allah saya menjawab bahawa puteri kami menolak pinangan Salman.  Namun jika Abu Dharda’ juga memiliki urusan yang sama, maka puteri kami telah menerima pinangan itu.”
Jelas sekali.  Sikap terus terang yang begitu mengejutkan, ironi dan indah! Sang puteri lebih tertarik kepada pengantar daripada pelamarnya!
Ya, memang mengejutkan dan ironi.  Apa yang indahnya?? Yang indahnya adalah reaksi Salman.  Bayagkan sebuah perasaan, di mana cinta dan persaudaraan bergejolak berebut tempat di dalam hati.
“Allahu Akbar!!” seru Salman.  “Semua mahar dan nafkah yang telah ku sediakan akan aku serahkan kepada Abu Dharda’, dan aku akan menjadi saksi pernikahan kalian!”
Cinta memang tak harus memiliki…
Kisah 2:


Lelaki ini adalah seorang raja.  Pemerintah selepas Khalifah Ali bin Abu Talib…Hatinya bergetar dan ia tahu dia telah jatuh cinta.. Pada seorang muslimah solehah, iaitu rakyatnya sendiri
Tiada ada yang istimewa pada wanita itu dari segi kecantikannya. Namun itu lah yang membuatnya jatuh cinta.
Maka dengan kekuasaanya ia menikahi wanita itu…
Tapi dia tidak tahu yang dia tak pernah mampu menikahi hati wanita itu.
Wanita itu telah melatakan hatinya pada pemuda desanya….
Hingga di keheningan malam di 1/3 terakhir, terdengarlah olehnya bait-bait puisi dalam lantunan doa…. Tentang kerinduannya pada pemuda desa itu…
Dia sedar. Ini adalah deklarasi jiwa isterinya. “Aku Tak Mencintaimu”
Maka dengan berat hati. Dia menceraikan isterinya.
Lelaki ini adalah Muawiyyah bin Abu Sufyan. Duta pertama dari Rasulullah SAW yang datang dan melaporkan keadaan Kepulauan Nusantara kepada Nabi SAW
Cinta memang tak harus memiliki…
Kisah 3:


Lelaki ini adalah ideologi Ikhwanul Muslimin. Orang nombor dua yang sangat berpengaruh setelah Hasan Al-Banna, pada harakah itu..
Ia adalah lelaki soleh.
Dulu dia pernah jatuh cinta pada gadis desanya. Namun gadis desa itu menikah.. 3 tahun setelah lelaki ini pergi belajar ke luar negeri untuk belajar. Hal ini membuat ia sedih namun ia tidak mahu larut dalam kesedihannya.
Kisah cintanya mulai dari awal lagi. Ia kemudian jatuh hati pada wanita Cairo. Meskipun tidak terlalu cantik, ia tertarik pada gelombang unik yang keluar dari sorot mata wanita tersebut.
Tapi pengakuan bahawa gadis tersebut pernah menjalin cinta dengan lelaki lain, membuat runtuh cinta lelaki ini.
Ia hanya ingin wanita yang benar-benar perawan, baik fizikal mahupun hatinya. Akhirnya ia membatalkan niatnya menikahi gadis tersebut. Hal ini membuat lelaki itu sedih cukup lama….
Sampai kemudian ia putuskan untuk menerima kembali wanita tersebut. Namun apa yang terjadi? Ditolak. Inilah yang kemudian membuat lelaki itu menulis roman-roman kesedihannya.
Yang luar biasa adalah, lelaki ini sedar dirinya berada dalam alam realiti. Bukan dalam dunia ideal yang indah dan ideal.
Kalau cinta tidak mahu menerimanya, biarlah ia mencari sumber kekuatan lain yang lebih hebat dari cinta. “Allah”.
Kekuatan itulah yang kemudian membawanya ke penjara selama 15 tahun. Menulis karya agungya Tafsir “Fi Zilaalil Qur’an”
Dan syahid di tiang gantungan.
Sendiri!!!
Tidak ada air mata,  tidak ada sentuhan wanita. Benar-benar sendirian!!
Lelaki ini adalah Sayyid Qutb.
Lelaki yang Allah Maha Tahu… Bahawa dirinya lebih dihajatkan langit… Daripada wanita bumi….
Cinta memang tak harus memiliki…
Kisah 4:


Lelaki ini adalah Khalifah ke empat, setelah Usman bin Affan…Dia memandang seorang budak perempuan. Di pelataran rumah seorang sahabatnya…‘Aisyah binti Thalhah, nama gadis itu…
Maka teringatlah kembali kenangan tentang sahabatnya itu ….Thalhah..
Thalhah lah lelaki yang mengatakan pada perang Uhud..“Khudz bidaamii hadzal yauum, hattaa tardhaa…”.“ Ya Allah, ambil darahku hari ini sekehendakMu hingga Engkau redha.” Tombak, pedang, dan panah yang menyerpih tubuh dibiarkannya, dipeluknya badan sang Nabi seolah tak rela seujung bulu pun terkena.
Tapi ia juga yang membuat Arasy Allah bergetar dengan perkataannya. Maka Allah menurunkan firmanNya kepada Sang Nabi dalam ayat 53 surat Al Ahzab.
Ini di sebabkan ketika Thalhah berbincang dengan ‘Aisyah, isteri sang Nabi, yang masih terhitung sepupunya.
Rasulullah datang, dan wajah beliau seperti tidak suka.
Dengan isyarat, baginda SAW meminta ‘Aisyah masuk ke dalam bilik.
Wajah Thalhah merah. Ia undur diri bersama gumam dalam hati, “Beliau melarangku berbincang dengan ‘Aisyah. Tunggu saja, jika beliau telah diwafatkan Allah, takkan kubiarkan orang lain mendahuluiku melamar ‘Aisyah.”
Maka bergetarlah langit..“Dan apabila kalian meminta suatu hajat kepada isteri Nabi itu, maka mintalah pada mereka dari balik hijab. Demikian itu lebih suci bagi hati kalian dan hati mereka. Kalian tiada boleh menyakiti Rasulullah dan tidak boleh menikahi isteri-isterinya sesudah wafatnya selama-lamanya.”(QS Al Azhab 53)
Ketika ayat itu dibacakan padanya, Thalhah menangis. Dia lalu memerdekakan hambanya, menyumbangkan 10 untanya untuk jalan Allah, dan menunaikan haji dengan berjalan kaki sebagai taubat dari ucapannya.
Kelak, tetap dengan penuh cinta dinamainya putri kecil yang disayanginya dengan nama ‘Aisyah.‘Aisyah binti Thalhah. Wanita jelita yang kelak menjadi permata zamannya dengan kecantikan, kecerdasan, dan kecemerlangannya. Persis seperti ‘Aisyah binti Abu Bakar yang pernah dicintai Thalhah.
Cinta memang tak harus memiliki…
Pada Salman..
Pada Mu’awiyyah
Pada Sayyid Qutb
Pada Thalhah
Kita belajar bahawa cinta itu harus diletakkan di tangan, bukan di hati kerana sebelum akad diucapkan, tidak ada hak pada dirimu manusia yang engkau cintai itu..
Semoga Allah memberikan gantinya yang lebih baik.. Lebih dari segala-galanya.

sumber : http://nonaro.wordpress.com/2010/10/11/cinta-tidak-semestinya-memiliki/

Thursday, February 17, 2011

I.S.U S.E.M.A.S.A

Allah...sayu rasa bile tgk video nh..
org Mesir ni wlaupun nmpk bodoh,lemah n kotor gitu,tapi mereka sebenarnya lebih baik dan hebat drpd kita semua..
kita pon x mampu nak buat mcm mereka kalau kita di tempat mereka..
.
"Those who make peaceful revolution impassible
will make violent revolution inevitable.."

                                                                                                                                                            
video 

Wednesday, February 16, 2011

I.M.P.O.R.T.A.N.T.

Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh.

Seorang sahabat group kite,Nurfaryanna Farahim atau Yana telah mengalami kemalangan semasa dalam perjalanan ke KL bersama akhawat laen tadi.
Latest update Yana dah sedarkan diri,tp mybe msih di ICU..
Minta ikhwah akhawat sekalian dapat sama2 mendoakan keselamatan dan kesihatan Yana.
Diharapkan Yana dapat pulih seperti sedia kala dan dapat meneruskan pengajiannya bersama kita semua.
InsyaAllah,Amiin..

~KK~

Tuesday, February 15, 2011

I.S.U S.E.M.A.S.A

By : ABU SAIF @ www.saifulislam.com

Masih Lenakah Tidurmu di Belakang Bicara Anak Muda Itu



Kisah lalat masuk telinga yang menyebabkan kematian Taghut bernama Namrud itu tidak dapat dipastikan kesahihannya.

Tiada di dalam al-Quran.

Tiada di dalam hadith yang sahih.

Tetapi matinya manusia-manusia besar oleh sebab-sebab yang kecil, ia disaksikan oleh sejarah sepanjang zaman.


Ada manusia mati digigit nyamuk.

Ada maharaja tumbang oleh sebab yang tidak disangka-sangka.

Dan tiap-tiap kisah dari berita Rasul-rasul itu, Kami ceritakan kepadamu (Wahai Muhammad), untuk menguatkan hatimu dengannya. Dan telah datang kepadamu dalam berita ini kebenaran dan pengajaran serta peringatan bagi orang-orang yang beriman. [Surah Hud 11: 120]

Kisah Musa ‘alayhi al-Salaam menentang Firaun adalah amaran Allah kepada Taghut, bahawa penumbangnya mungkin membesar di dalam istana beliau sendiri. Mentor ditumbangkan Mentee, Ayahanda ditumbangkan Anakanda, Perdana ditumbangkan Timbalannya.

Manakala kisah Ashaab al-Ukhdood pula, menjadi amaran Allah kepada Taghut, bahawa penumbangnya mungkin bukan orang besar-besar, namun hanya seorang anak muda dari jalanan. Ghulam yang tidak punya nama, namun kematiannya meruntuhkan empayar angkuh pemerintah yang zalim.

Menyesallah sekalian masyarakat yang memperlekehkan Ibrahim alayhi al-Salaam, semata-mata kerana beliau itu HANYA seorang anak muda.
 
“(Setengah daripada) mereka berkata: “Kami ada mendengar seorang anak muda bernama Ibrahim, mencacinya (berhala)“ [Al-Anbiya’ 21: 60]

Anak muda bukan sebarang anak muda.
Anak muda ada sesetengahnya benar-benar menggoncang dunia.

ANAK MUDA DARI JALANAN
Justeru wahai sekalian Taghut,
Selepas Taghut Tunisia Zine El Abidine Ben Ali tumbang akibat kematian ngeri anak muda yang dihina di jalanan, bernama Mohamed Bouazizi,

Selepas Taghut Mesir Muhammad Hosni Sayyid Mubarak tumbang akibat pembunuhan ngeri anak muda yang dihina di jalanan, bernama Khaled Mohamed Saeed,

Masih lenakah tidur kamu di belakang kesempitan rakyatmu?
Anak-anak muda sedang berbicara di luar sana.

C.o.r.e.t.a.n. H.a.t.i.

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum warahmatullah..

Apa khabar sahabat sahabiah semua?.Moga2 snantiasa sihat sejahtera dan dlm limpah kurnia-Nya. 

Tidak lupa juga,saya ingin mengucapkan Salam Maulidur Rasul buat semua ikhwah akhawat GroupC. Marilah sama2 kita memperbanyakkan berselawat ke atas junjungan besar,nabi kita Muhammad sallahualaihiwasallam. Bukan sahaja berselawat pada hari maulud semata2 bahkan biarlah menjadi kebiasaan utk kita membasahkan mulut kita dgn berselawat pada hari2 yg laen juga.
Kerana di akhirat kelak,kita amat mengharapkan syafaat nabi kita bukan?

Emm,dah lama jugak blog K.I.T.A ini x di update kan? Dah bersawang nampaknye.tett..
xpe2..kali ini KK terasa gatal tangan nak menulis,so terkeluarlah coretan hati ini..haha,poyo je.
Sebenarnya KK pon xde point nk mnulis ni..Nak tulis pasal ape ye?..

Pasal Husni Murtabak jd org plg kaya di dunia? Kalah Bill Gates tuu..

Pasal rusuhan dkt Yaman dan Algeria skang ni? tgk lah berita tuu..

Pasal Kelantan lead Liga Super?.oppsss..=)

Fikir punye fikir,maka menyalalah mentol idea tuu.hahha. 

Adalah seeloknye ketika ini, KK berbicara pasal kekasih kita,Rasulullah sallauhalaihiwasallam. Kan skrg ni Maulidur Rasul..
Sebelum meneruskan lebih lanjut,KK nak kita tepuk dada tanya iman kita,"Adakah aku ada sesuatu yg lebih dicintai drpd Rasulullah?" Kalau ada,maka ingatlah hadis ini.

Imam Muslim meriwayatkan dari Anas ra. bahwa Rasulullah SAW bersabda:
"Tidaklah seorang hamba beriman sehingga aku lebih dicintai kepadanya dari pada keluarganya, hartanya dan seluruh manusia."
(H.R Bukhari)

Haaa,awal2 lagi `kekasih kita` itu memberi peringatan tentang hakikat cinta yg sebenar. Maka di manakah iman kita?
Mana mungkin kita dapat menyatakan cinta kita kepada Rasulullah jika kitalah org pertama memperlekehkan sunnah dan ajaran Baginda?
Mana mungkin kita dapat menyatakan cinta kita kepada Rasulullah jika kitalah org pertama membenci dakwah Baginda?
Jika Rasulullah tdk pernah melebihkan bangsa Arab ke atas bangsa yg laen - kerana setiap anak Adam itu sama sahaja di sisi Allah melainkan yg bertaqwa, kita pula yg membeza-bezakan darjat sesama manusia hanya kerana berlainan bangsa dan warna kulit.

Antara isi khutbah terakhir Rasulullah sallahualaihiwasallam :

Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan Kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci.Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak.Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kami lagi. Ingatlah bahawa sesungguhnya, kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan diatas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikuti dalam perkara-perkara kecil.

Wahai Manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikankanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah Ibadah Haji sekiranya kamu mampu. Ketahui bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal saleh.

Wahai Manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan ada lain agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, necaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah ALQURAN dan SUNNAHKU.

Nah, jika kita masih melakukan apa yang Rasulullah tidak suka, bagaimana mungkin kita katakan kita sudah cukup kasih dan cinta akan Baginda. Sesungguhnya, kasihkan Baginda tidak memadai dengan hanya berarak dan berselawat memuji Baginda, tetapi juga menginsafi falsafah diutuskan Baginda kepada kita semua, iaitu tidak lain dan tidak bukan sebagai rahmat sekalian alam.

Moga-moga belum terlewat untuk kita kembali 'menghargai' rahmat yang didatangkan kepada kita melalui pengutusan baginda Rasulullah. Mudah-mudahan dengan cinta dan kasih kita yang tidak berbelah bahagi ini, kita akan beroleh syafaat Baginda di akhirat kelak seterusnya sama-sama menghuni syurga Allah bersama-sama Baginda, para anbiya', solihin dan pejuang-pejuang agama suci ini.

Begitu cinta dan sayangnya Rasulullah kepada kita,walhal kita ini sering shj menggadaikan cinta Rasulullah itu dgn benda yg tidak sepatotnye. Maka di manakah iman kita?..

"Kalau nak tahu macam mana Rasullulah dgn kita di akhirat kelak,tengoklah macam mana kita sendiri dgn Rasulullah skrg ini? "
 ~KK~

Thursday, February 3, 2011

Apa khabar K.I.T.A?





Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum w.b.t (:



semoga semua berada dalam keadaan baik-baik saja hendakNya.
simpati atas keadaan yang menimpa sahabat-sahabat kita yang berada di Cairo dan Alex khususnya.
jika nak dibandingkan dengan keadaan kita disini syukur sangat-sangat kerana keadaan di Tanta tidaklah seteruk di sana. jaga diri baik-baik ye kawan-kawan !
tapi,apa-apa pon doa serta kebergantungan kita kepadaNya perlulah diteruskan kerana kita merancang,ALLAH jua merancang...dan sebaik-baik perancang itu adalah ALLAH.moga 
keadaan kembali pulih seperti sedia kala. Rindu sangat Mesir yang dulu.



Mid year exam pula masih samar-samar.
kejap delay kejap tidak.
moga ALLAH tunjukkan yang terbaik buat kita semua.
selamat studi kerana ALLAH.
semoga masa yang ada dapat kita manfaatkan dengan sebaiknya.






Always aim for the MOON !

To reach the MOON , you need to FLY .
To take a STEP FORWARD, you should take RISK .
You may FALL from the SKY
But the BEST way out is always THROUGH .


buat yana dan baby
sanah helwah!
semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki.
dah dua puluh tahun dah dua kakak comel K.I.T.A ni ye.
nak hadiah?
mintak kk belanja ye.
hehe :P




Wassalam (: