Sunday, March 20, 2011

Coretan.Hati. ~KK~


DI MANAKAH KITA ?

Assalamualaikum warahmatullah wabarakatuh.

Apa khabar sahabat sahabiah sekalian?. Ame harap smua nya sntiasa sihat,ceria dan bersemangat selalu,insyaAllah. Apa khabar juga iman kita masing2? Tinggi ke? Rendah ke? Tepuk dada tanyalah iman,bukan tanya selera.(Selera Tanta pun belum bukak lagi.hehe)

Alhamdulillah syukur masih diberi peluang untuk berada di muka bumi ini. Mati itu pasti, cuma masa yang tak diketahui.!

Alhamdulillah,setelah lebih sebulan kita `tercuti` ,akhirnya kembali jua kita ke ArdulKinanah,bumi Tanta yg kita rindui ini,dlm usaha untuk meneruskan perjuangan kita menggapai cita2 di awangan. =)

Mengimbau kembali peristiwa2 yg berlaku sejak akhir2 ini,dlm kerangka masa sebulan kita di Malaysia,pastinya kita sbg `mahasiswa yg Islam` tidak seharusnya memandang mudah dan mengambil ringan apa jua yg berlaku.

Bermula dgn Revolusi Tunisia diikuti Mesir,yg kemudiannya merebak ke Bahrain,Yaman,Jordan dan Arab Saudi,Perang Saudara Libya,gempa bumi di New Zealand dan China,dan yg paling mutakhir, gempa bumi dan Tsunami yg telah melanda Pantai Timur Jepun yg kini telah meragut ribuan nyawa. Semua peristiwa yg berlaku ini sama ada ianya adalah bala drpd Allah ataupun bencana alam semata,pastinya mempunyai hikmah2 yg 
tersendiri. Hikmah yg hanya akan diperoleh org2 yg berfikir.

REVOLUSI MESIR 2011, MASA DEPAN UNTUK ISLAM

  "Doakan perjuangan syabab mesir, terlalu banyak telah mereka bayar untuk harga sebuah perubahan. Bersyukur kerana terpilih untuk berada di celah-celah kemelut ini,menjadi saksi satu revolusi dan melihat sendiri penzahiran kebencian dan dendam..."

Bermula pada Hari Polis Mesir, 25 Januari 2011, tarikh keramat yg pastinya akan diingati oleh seluruh masyarakat dunia khususnya masyarakat Mesir sendiri. Ia bermula dengan cukup mudah. Seorang pemuda bernama Wael Ghonim telah memulakan satu rangkaian dlm laman sosial facebook dgn kempen “Kulluna Khaled Said”.Ia mendapat sambutan hangat dlm masa yg singkat di Mesir sehingga mencapai ratusan ribu dlm masa beberapa minggu sahaja.

Atas nama membela kezaliman yg dilakukan terhadap Khaled Said,anak-anak muda di Mesir yg sekian lama terkongkong dgn autokrasi rejim Hosni Mubarak turun ke jalan raya berdemonstrasi dgn satu semangat ; melihat Hosni Mubarak undur atau diundurkan.! (kite bakor,kite bakor,kite bakor je Hosni tu...)

Allah SWT memilih tarikh keramat 11 Februari 2011 untuk menghina Hosni Mubarak dgn pengunduran yg terpaksa dilakukannya. Tarikh yg hampir sama 72 tahun yg lampau menyaksikan rebahnya imam agung,pengasas Ikhwanul Muslimin,as-Syahid Hassan al-Banna di muncung senjata pada 12 Februari 1949. Nyata sekali,kebangkitan rakyat tidak dapat dihalang lagi.Ia menerobos benteng istana Hosni Mubarak dan merebahkan pertahanan polis yg sekian lama menjadi alat rejim. Lihatlah betapa mudahnya Allah jika Dia hendak menghina sesiapa pun yg diingini Nya. KunFaYakun.!!

Namun,siapakah Khaled Said dan Wael Ghonim sebenarnya? Apa yg telah mereka lakukan? Pastinya masih ramai yg masih kurang mengenali mereka. Sedikit kisah mereka akan saya kupas dlm coretan Revolusi Mesir 2011, Masa Depan Untuk Islam akan datang.(sabo j lah.hehe.)
 
GELOMBANG MAUT TSUNAMI

Firman Allah SWT di dalam surah Ar-Rum ayat 41:

“Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)”

Berbalik kpd Tsunami, 11 Mac 2011, tarikh yg menjadi saksi kpd sesuatu yg tidak pernah dicatat dalam sejarah dunia moden. Gempa bumi, berukuran 8.9 pada skala Richter,antara yg paling kuat pernah direkodkan telah menggegarkan Pantai Timur Jepun. Gegaran yg maha dahsyat ini mengundang bencana yg paling menakutkan iaitu gelombang Tsunami. Tanpa berlengah,ombak setinggi 10 meter menghempas pantai dan menyapu segala yang berdiri di muka bumi, ‘tanpa belas kasihan’.

Tiada apa yg mampu diungkapkan, selain berdoa agar kejadian ini tidak mengulangi penderitaan kesan Tsunami di Sumatera pada 26 Disember 2004 yang lalu apabila lebih 200 ribu nyawa terbunuh di sekeliling pantai Lautan Hindi. Gelombang Tsunami kali ini menggoncang perairan Lautan Pasifik hingga melimpahkan kesannya ke perairan Pantai Timur Semenanjung Malaysia, serta Sabah dan Sarawak. Subhanallah !

PENUTUP

" Namun berita tsunami mentaliti segelintir masyarakat sendiri yang masih mementingkan diri sendiri dengan pemikiran “as long as it’s not me” di minda sangat mengecewakan dan meresahkan."

Kita, sebagai seorang mahasiswa yg Islam,seharusnya sentiasa peka dan prihatin dgn setiap apa yg berlaku di sekeliling kita sekarang ini. Janganlah kita sengaja memekakkan telinga,membutakan mata,membisukan mulut dan diam seribu bahasa walhal pelbagai peristiwa telah berlaku untuk kita sama2 berfikir,merefleks diri dan mengambil pengajaran.

Kita adalah mahasiswa.! Mahasiswa yg pada suatu hari nanti akan mencorakkan dunia Islam kerana kita adalah mahasiswa yg Islam.!!

Apakah kita mahu menunggu sehingga bumi Malaysia tersenak hidung dengan gelimpangan mayat seperti di Acheh dan Jepun baru mahu tersentak dari kelekaan semua dan selama ini? Setiap kali menonton siaran berita di televisyen, saya tidak dapat menahan sebak di dada. Tetapi apabila mengenangkan kebiadapan manusia hari ini,mungkin Tsunami sahaja yang mampu memecahkan tempurung kepala kita hari untuk faham dan menginsafi kuasa Allah SWT. Ceramah tak makan, motivasi tak jalan, nasihat tak dilayan, teguran dipinggirkan, yang menang akhirnya tetap hiburan dan keseronokan. Tidakkah kita sebenarnya sudah terlalu jauh pergi meninggalkan sifat diri sebagai hamba Tuhan?

Tepuk dada tanyalah iman. Sekian..~


~ AmirIsmail ~
20032011
0451pm
Villa Retak Seribu
Tanta,Mesir.

RUJUKAN

1) Tsunami Akal dan Budi di Tanah Air Sendiri, SAIFULISLAM.COM
2) Buku Revolusi Mesir 2011,Masa Depan Untuk Islam.
   -pandang sisi oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat


No comments:

Post a Comment

orang gembira!