Wednesday, April 13, 2011

I.S.U S.E.M.A.S.A

SISTEM KERJA DOKTOR TIDAK TERATUR


2011/04/13

PERUBATAN adalah antara bidang kritikal dan penting di negara ini. Perbincangan mengenai perubatan dan kerjaya seorang doktor juga menjadi antara perhatian dalam kalangan masyarakat.

Ini sudah tentu berkait rapat dengan dekatnya hubungan doktor dengan pesakit yang terdiri daripada semua lapisan masyarakat. 

Namun, apabila doktor yang seharusnya merawat pesakit itu sendiri menjadi pesakit, apatah lagi sakit dalam konteks psikologi atau jiwa, maka ia akan memberi masalah besar kepada masyarakat.
Inilah yang dihadapi apabila seseorang menceburi bidang kedoktoran. Tekanan kerja, budaya kerja tidak membina atau produktif, masa kerja keterlaluan dan lain-lain adalah penyumbang besar kepada tekanan mental dan stres yang dialami khususnya doktor muda.

Dengan segala macam masalah ini, tidak hairanlah berlaku kekurangan doktor di hospital kerajaan dan pada masa sama hospital swasta dan klinik persendirian muncul bagai cendawan tubuh selepas hujan.

Masa kerja keterlaluan dengan tugasan banyak antara faktor bebanan ini. Cuba bayangkan seorang doktor yang oncall’ perlu ke hospital seawal jam 7 pagi, bertugas sehari suntuk, berjaga pada waktu malam sehingga pagi keesokannya dan kembali bekerja (post-call) sehingga petang.

Mereka bekerja selama 34 jam tanpa mempunyai rehat yang cukup. Bahkan bekerja di hampir setiap hari tanpa cuti minggu adalah norma biasa, ditambah lagi jika bekerja di hospital besar dan mempunyai ramai pesakit.
Ini tidak termasuk ujian amali yang perlu ditempuhi bagi menilai tahap penguasaan sesuatu bidang. Mereka terpaksa bekerja dan pada masa sama kembali belajar dan mengulang kaji. Bayangkan jika mereka sudah berkeluarga, berapa banyak masa boleh diluangkan untuk anak?

Kerja sebegini seolah-olah kerja buruh moden bahkan lebih teruk daripada itu. Kenapa kerajaan tidak melaksanakan sistem syif seperti yang diamalkan untuk jururawat? Jika kekurangan tenaga dijadikan alasan maka masa kerja tidak seharusnya selama ini.

Masyarakat mudah mengiktiraf kejayaan seseorang hanya melalui pandangan zahir saja. Apabila mereka melihat kerjaya doktor dengan steteskop di leher, berkot putih sepanjang masa dan bergaji tinggi, segala-galanya kelihatan baik sedangkan apa yang sebenarnya berlaku adalah sebaliknya.

Kadang-kala ada juga yang mempersoalkan kompetensi seseorang doktor hanya dengan menilai tahap kualiti pendidikan yang diperolehnya tanpa melihat faktor dalaman yang lebih besar.

Di sebalik senyuman seorang doktor kepada pesakit, tersembunyi perasaan kecewa, sedih dan penat di lubuk hati mereka. Kini bukan pesakit saja perlu diubati tetapi doktor sendiri perlu dirawat.


SUAMI DOKTOR,
Seksyen 19, Petaling Jaya



SUMBER 

No comments:

Post a Comment

orang gembira!